24.  Keretaku berhenti mendadak  di pinggir jalan berhadapan dengan sebuah kedai kopo dan bunyi hon itu meyedarkan aku daripada lamunan atau mungkin juga tidurku.

25. bukti yang menunjukkan bahawa aku tidak menumpukan perhatiannya semasa memandu adalah aku memutar stereng ke kiri dan menekan brek keretaku. keretaku berhenti mendadak dipinggir jalan berhadapan dengan sebuah kedai kopi. Bunyi hon motosikal itu meyedarkan aku daripada lamunan atau mungkin tidurku. 'aku' tidak suka bila Osman memberi nasihat kepada 'aku' dan 'aku' telah pena mendengarkan hujah yang berjela-jela.

26. perasaan 'aku' penat ketika mendengar penerangan penunggang motosika itu tentang keselamatan jalan raya. 'aku' hanya ucap terima kasih dan mala bercakap sememangnya perjalanan jauh dalam cuaca yang panas terik sering membuat pemandu seperti 'aku' lekas berasa letih dan hilang tumupuan. tetapi,'aku' akui kesilapan terhadap Osman.

27. dua sebab keadaan sekitar boleh menimbulkan bahaya kepada 'aku' adalah mengantuk,bergerak simpang siur dan lampu brek kereta tidak bernyala. kereta 'aku' bergerak simpang-siur boleh membahayakan Osman dan 'aku' kerana hampir motosikal 'aku' digesel. Di jalan raya kenderaan bergerak laju dan ada pula pemandu yang mengekori kita dengan dekat jadi kereta 'aku' mungkin disondol jika kereta 'aku' berhenti mendadak dan lampu brek tidak bernyala,tiada amaran yang menunjukkan 'aku' akan berhenti.

28.  sebab kesatu 'aku' patut berasa bersalah terhadap Osman adalah 'aku' telah membuat kesilapan dan tidak senang bila Osman telah bercakap banyak dan memberi nasihat. sebab kedua adalah 'aku' telah mencurigai Osman bahawa Osman akan mengambil kesempatan atas keaadaannya. Padahal Osman orang yang baik dan mahu membantu untuk memerikasa motosikal 'aku' tanpa  menerima balasan. ketika Osman telah mencuba membetulkan suis lampu brek kereta 'aku' kerana lampunya rosak dan tangan 'aku' tidak kosong  untuk berterimah kasih dengan Osman,Osman tidak mahu mengambil uangnya dan cakap "Saya ikhlas".

29. mendadak : tiba-tiba

30. disondol : dengan tidak sengaja

31. hujah yang berjela-jela : memberi nasihat
 
Start blogging by creating a new post. You can edit or delete me by clicking under the comments. You can also customize your sidebar by dragging in elements from the top bar.